03 november 2007

Mats Bergmans firar 20 år med fullmatad dubbel-skiva.

Från det att bandet Sjösagrabbarna 1987 bytte namn till Mats Bergmans har de sakta men säkert jobbat sig upp mot det absoluta toppskiktet i dansbands-Sverige.
På sin väg mot toppen har Mats Bergmans medverkat flertalet tv- och radiosändningar, vunnit svenska dansbandsmästerskapet överlägset 1994, och blivit utsedda till Årets Petter 1998. Tvåa det året blev för övrigt Thorleifs.
Vidare har de haft flera hits på olika listor b.la. "Har du tid med kärleken", "Rosen som du gav mig" och "Kan du hålla dom orden". Den sistnämnda blev i somras utsedd till årets låt på Guldklaven-galan i Malung. Viktigt att nämna i sammanhanget är att de vann i konkurrens med de två mycket starka låtarna, "7milakliv" med Martin Stenmarck och "Sandras sång" från tv-serien "Leende guldbruna ögon" inspelad av både Arvingarna och Lennartz.

2004 vann bandet en guldklav som årets band före Lasse Stefanz och Wahlströms, bandets dittills störst stund. Och framtiden ser minst sagt ljus ut för Bergmans. De två senaste skivorna har med stor hjälp av massiv reklam i tv och tidningar och Bert Karlssons bolag "Mariann" i ryggen sålt i stora mängder. Och jag kan inte se att kommande skivan skulle ändra på den trenden, för det är en hel rad av gamla och säkerligen kommande hits som radas upp...

Personliga favoriter bland de äldre inspelningarna är:
- "Lika kära nu som då" - Svensktopphiten från 2001, en svängig låt om den stora kärlek som fortfarande lever stark.
- "Kärlekens skugga" - Också det en listmelodi som handlar om smärtan man känner när man står ensam med saknaden av en förlorad kärlek. Melodin är kanske
inget särkilt i sig,men däremot är texten fantastiskt bra. Jag har svårt att värja mig för de sista raderna i andra versen: "Det finns dom som aldrig kommer in ifrån kylan utanför, som aldrig känt nån annans hand i sin och känt den värme som man gör". Vackert, gripande och även för många en bitter sanning...
- "Mina allra bästa minnen"- Melodin med Lasse Eriksson på sång släpptes som singel 1994 och skulle testats till Svensktoppen men så blev inte fallet p.g.a diverse strul med låtskrivaren. Melodin hamnade dock ändå på listan, fast istället med Hasse "Kvinnaböske" Andersson och låg som bäst etta på listan. Och jag är övertygad om att låten gjort det även i Mats Bergmans version. Låten har spelats in i ett antal andra starka versioner i varierande tempon med b.la. Curt Haagers och Matz Bladhs. Detta är min favorit bland de melodier Lasse, som jag tidigare på bloggen gick ganska hårt åt, framför. Här använder han sin röst mer tillfredsställande än på de låtar han gör med Cavalkad på senaste skivan.
- "Jag ångrar mig inte en sekund" - En av bandets poppigare stunder, inspelad på åttiotalet med bla PerErik Larsson och Tonix. "-Jag har varenda minne kvar, och fast det är allt jag har, fann jag lyckan för en stund. Ångrar mig inte en sekund.", sjunger Jonas och uppmanar oss att minnas allt som varit med glädje och förstå att livet inte alltid går den väg man innerst önskat. Låten är den absolut bästa av de äldre låtarna i stark konkurrens med ovan nämnda "Kärlekens skugga".


Mats Bergmans storthet ligger mycket i Jonas Näslunds unika röst. Han har en djup, varm röst som förmår göra smärre underverk med ibland ganska enkla melodier. Förutom skivorna han släppt tilsammans med grabbarna i bandet medverkar han som soloartist på samlingskivorna "Önskelåtar" och "Önskelåtar 2" (Roldex) tillsammans med b.la. Elisabet Lord. Fina melodier att nämna på de skivorna, som går att köpa i shoppen på Mats Bergmans hemsida, är: "Nattens fjäril", "Du har fått mig att tro på kärleken igen", "Ovan där", "Soldaten och kortleken" och "Tro mig jag behöver dig".


Det finns alltid låtar man saknar när orkestrar summerar sina bästa melodier genom åren, och man kan förstå att det är svårt att välja bort självklara hits. Ändå är det egentligen bara melodin "Jag vill va din", en sista dansen tryckare om förbjuden kärlek, från albumet "Min egen ängel" som jag verkligen saknar...

Nedan följer den fullständiga låtlistan och jag ber att få återkomma med en ingående recension av de nya inspelningarna så fort skivan landar i brevlådan....

1. Vem har svaren 2. Har du tid med kärleken 3. Blueberry Hill 4. Om änglar finns 5. Kärlekens skugga 6. Jag ångrar mig inte en sekund 7. En lycklig man 8. Ingen har dina ögon 9. Til you try 10. Tusen vackra bilder 11. Kan du hålla dom orden 12. Rosen som du gav mig 13. Om du går nu 14. En kväll med dig 15. Bara va en man 16. En sommar är kort 17. Mina allra bästa minnen 18. Lika kär nu som då 19. Broken hearted 20. Två mörka ögon 21. Min egen ängel 22. Three steps to heaven 23. All världens rosor 24. Så länge jag lever 25. Säg som det är 26. Little June 27. Min famn
28. Rock me 29. Tusen tack för alla dessa år 30. Vart tar alla åren vägen

Foton: www.matsbergmans.nu

Inga kommentarer: