29 oktober 2007

Nytt fynd!!!

I förra veckan kom det ett stort fyrkantigt paket i brevlådan, inte helt ovanligt numera. Det var sex stycken lp-skivor. Det har blivit ett och annat fynd sen jag upptäckte tradera om man säger så... Jag koncentrerar mig i första hand på skivor ifrån 80-talet eftersom det mesta som gjordes i genren på 70-talet i ärlighetens namn inte höll så hög kvalitet. Och för att det är musiken från det rosa-turkos-skimrande glittriga årtiondet som jag växt upp med.

Kommer framöver att lista mina favoritlåtar från 80-talet, men nu tillbaka till mitt lp-fynd. Det var en skiva 1986 med bandet Franzéns. Titeln på skivan är "Det här är bara början än", förövrigt en låt nog mest känd i en inspelning med Lasse Stefanz. Kompositören till titelspåret var Hans Rytterström som skrev en hel del hitlåtar under 80- och början av 90-talet, nog mest känd för låten "Älskar, älskar inte" en av Streaplers större hits under Towe Widerberg tid som sångare.

Tillbaka till skivfyndet. Det som jag inte märkte förän jag lyssnade på skivan var att det på de flesta spåren var Bosse Thyrén som sjöng. Bosse som senare sjöng en tid i Jigs (där han medverkade på bandets sista lp "Goa bitar 11, en annan av mina rariteter.) Och slutligen kom han till Tonix där han fortfarande idag står för skönsången.
På skivan har jag några favoriter: "Nu har det hänt igen" också det en låt av ovan nämnda Hans Rytterström, en riktigt skön bugglåt, även inspelad av Curt Haagers, som fortfarande är en av mina favoriter från den tiden. "Du och jag", en gammal klassiker av Per-Marin Hamberg, som ockå skrivit "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" som Gunnar Wiklund gjorde till en hit. Senare även inspelad av b.la. Alf Robertsson och Vikingarna. En tredje och sista favorit är "Du sköna sommar" som jag hörde första gången i en I afton dans sändning med Max Rogers. En låt som jag fick söka länge innan jag hittade den.....

Inga kommentarer: