30 oktober 2007

BAO!


Äntligen en ny skiva med Benny Anderssons Orkester! Lekfulla låtar med en och annan komisk knorr. I veckan kom äntligen BAO's senaste skiva, har längtat sen jag hörde bandet i Allsång på Skansen i somras.
Håller på att spela sönder melodin "Nu mår jag mycket bättre" med text av poeten Kristina Lugn. Textrader som "-Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej", "-Var inte dum i huvet, det är stjärnklart ikväll" eller "-Vart har du lagt min mössa, vill du leva med mig?" är ju inte helt vanliga i dansmelodier kanske, men det gör ju det hela bara roligare.... Den sista textraden är jag visserligen lite skeptisk till. "-Du är varm, du är skön, och ditt motsatta kön, gör mig så mycket bättre." Vad menar Lugn med det??

En annan favorit är "Fait accomplit" om ett avslutat äktenskap med ett fantastiskt suggestivt intro och Tommy Körberg i toppform. "-Du står i vår hall, och blicken är kall och nu vill du gå". Många känner nog igen sig i den förtvivlan man känner när man vet att man måste släppa taget fastän man inte egentligen vill.

Några andra favoriter på skivan är "Upp till dig", "Crush on you" och "Bonde söker fru". Den senare en drift med dokusåpor i allmänhet och just Bonde söker fru i synnerhet. Det allra bästa med skivan är att man dragit ner rejält på de instrumentala låtarna som jag tycker blivit lite enahanda i längden på bandets tidigare produktioner.

Kommentarer i korthet om de bästa melodierna på skivan:
"Bonde söker fru" - Härlig boogie-woogie låt som driver med nutidsfenomenet doku-såpor.
"Crush on you" - Härlig duett med starka ABBA-vibbar
"Fait accomplit" - Mäktig melodi om det svåra man känner vid ett äktenskapligt uppbrott.
"Upp till dig" - Stompigt, vackert, förföriskt om en ny förälskelse.
"Du frälste mig i sista stund" - Andas "Kristina från Duvemåla", om en kvinna som räddades från ensamheten av ett litet barn.
"Nu mår jag mycket bättre" - Ett väl inhuldat frieri med rolig text av Kristina Lugn.

Foto: www-monomusic.se

Inga kommentarer: