08 november 2007

Thorlefs bjuder upp till dans i radion imorgon kväll.

Imorgon kväll 20.30 bjuds det åter upp till dans i Sveriges radio P4. Programmet Kalas bjuder på en dryg timme med en av Sveriges genom tiderna största orkestrar.
Grunden till Thorleifs lades redan 1962 och frontfiguren som gett namn åt orkestern Thorlef Torstensson har varit med ända sedan dess. Det är det inte många band som kan stoltsera med, den enda jag direkt kommer att tänka på är Hasse Carlsson från Flamingokvintetten. Flamingo är för övrigt aktuella med en ny skiva som släpps på fredag nästa vecka.

Vi kan säkert förvänta oss många melodier från aktuella plattan som just nu ligger på 8:e plats på Albumlistan läser jag på Aftonbladets hemsida. Självklara hits som "Gråt inga tårar", förra århundradets dansbandslåt framröstad av P4:s lyssnare. Och säkert en del av de nya, kommande hitlåtarna som "Låt mig bli din egen ängel" och "Sakna men aldrig glömma". En lyssnar-fest blir det nog hursomhelst.

I väntan på programmet imorgon lyssnar jag på Thorleifs många plattor och njuter av en av dansbandssvängens mest karaktäristiska röster. Nedan följer en lista med mina absoluta Thorleifs-favoriter:



- INGA MÖRKA MOLN - En av favoriterna på plattan "Med dej vill jag leva" från 1992. Glittrade upptempo melodi som jag inte lyckats spela sönder ännu, trots idoga försök. Inte ett regnmoln i sikte, bara lätta skyar i en helt förtjusande melodi skriven av hitmaskinen Rose-Marie Stråhle.

- DET ÄR ALDRIG FÖRSENT - Ännu en melodi från ovan nämnda skiva. Mona Gustavsson (f.d. Leif Bloms numera Mona G's) framgångsrik sångerska och låtskrivare har skrivit en av mina absoluta favoritlåtar som ger mig rysningar av välbehag.

- NU KOMMER TÅRARNA IGEN - Uppföljaren till mastodont-hiten "Gråt inga tårar" kan man säga på samma tema, ursprungligen utgiven på skiva 1978, men det är nyinspelningen på plattan "Historien Thorleifs" från 1995 som jag helst lyssnar till. "Jag letade i gömmorna på vinden och i en låda fann jag dina brev. Det kändes som om hjärtat skulle brista, jag svalde när jag läste det du skrev", sjunger Thorleif och han röst är som skapt för just denna typen av sorgsna texter. Det är säkert förklaringen till varför "Gråt inga tårar" blev en sån hit. Allt stämde liksom.

- FARVÄL -Ytterligare en melodi från skivan "Historien Thorleifs", och ytterligare en på det sorgsna temat. Melodin skrevs Thorleif själv tillsammans med legenden Gert Lengstrand och gavs först ut på plattan "Kurragömma" från 1976. Men jag njuter mer av nyinspelningen från 1995.

- ALL MIN KÄRLEK - Melodin på plattan "Ingen är som du.." från 2000 är en av de allra vackraste jag vet. Den inleds med vacker elorgel, bjuder på en underbart vacker text till en gigantiskt stor melodi. "Min vän låt oss börja om, låt oss än en gång försöka för vår kärleks skull. Våga tro på oss igen när jag ber dig. Jag menar varje ord som du hör, sjunger Thorleif i bandets bästa låt, i mitt eget tycke, genom alla tider.

- GENOM SKOGAR ÖVER ÄNGAR - En av för tidigt bortgångna Lasse Westman komponerad och producerad melodi från skivan "En liten ängel" från 1997. En enkel melodi egentligen i stuffigt halvtempo. Vad det är som fångar mig vet jag inte. Det vilar nån slags mystik över den och det hänger kanske ihop med texten där sjungs om bland annat älvors dans på tå. "Vem behöver guld och pengar, här finns allt jag önskar få", sjungs det i refrängen. Ja tänk om det bara vore så enkelt...

- ALLA UNDERBARA STUNDER - Melodin skriven av Mikael Wendt och Crister Lund är av samma snitt som Thorleifs många hits under nittiotalet. Den inleds likt likt "Med dej vill jag leva" fån -92 med gitarrer och mynnar ut i en underbar refräng.


Det finns hur mycket bra låtar som helst med Thorleifs, listan kunde bli hur lång som helst, men du ska ju orka läsa den också. Tack för att du orkat läsa ända hit och tack till Thorleifs för "Alla underbara stunder" ni gett mig...

Foto: thorlifs.se

Inga kommentarer: