07 november 2007

Drifters har gjort årets hittills mest helgjutna platta.


Erika Sjöström ger mig rysningar av välbehag. Nya plattan är, som jag hört sägas innan, en glädjefest från början till slut.
Jag är fullständigt golvad, har lyssnat på Drifters nya skiva hela dagen, med ett litet avbrott för bowling. Det var kärlek från första stund. Skivan är en perfekt blandning av starka originallåtar och covers.

Man inleder med Erikas underbara saxintro i melodin "Ett liv med dig" och går i mål med Carolas fantastiska ballad "Ännu en dag". Däremellan bjuds på idel underbara låtar. "Vem kan älska dig som jag är en glittrande bugglåt" av bästa Wahlströms-slag. Ett snyggt, snott intro som för tankarna till Elvis gamla "King creole", en utsökt text, ett grymt svängigt solo med både piano och saxofon, en höjning och sen går låten i mål.
Sedan följer "Lova mig" Anders Engbergs Dansbandslåten-bidrag från 1996, den enda av de utvalda cover-låtarna som inte slår originalinspelning. Sången är lika bra, men Anders Engbergs saxar är något "fetare". Tempot höjs igen med en duett mellan Erika och Casper Janebrink från Arvingarna. "Love is in your eyes" som duetten heter är en härlig halvtempo-schlager som för tankarna till Friends och självaste ABBA.

Mer schlagertoner blir det i "Jag vill sjunga ut min glädje", en melodi som Lotta & Anders Engbergs gjorde i början av 90-talet som står sig lika bra idag. "Jag vill sjunga ut min glädje, tänk så skönt det är att få leva. Livet är en gåva, allting känns så bra", sjunger Erika och det är en klockren beskrivning av känslan som hela skivan skänker mig.

Erika Sjöström sjunger nära örat med en djup innerlighet på en skyhög nivå som få sångerskor når upp till. Några i samma höga klass är i mitt tycke Git Persson i Fernandoz och Paula Pennsäter som sjöng i Wizex under några år. "Som ett rop ifrån dig, att du saknar mig hör jag änglar" sjunger Erika på spår nummer åtta "Jag kan minnas" skriven av bandets basist och eminenta låtskrivare och producent Kent Liljefjäll tillsammans med Jonas Näslund, sångare i Mats Bergmans. Ängeln jag hör är Erika och melodin är nog den bästa dansbandslåt jag nånsin hört. Den har allt jag önskar av en helgjuten dansbandslåt. Jag vill köra melodin på repeat och lyssna på den hela natten.

Jag kan fortsätta att rada upp låtar och strö rosor över dem men väljer att nöja mig här. Är det något jag kan klaga på så är det möjligen konvolutet, hade jag fått välja hade fotot i konvolutet där killarna på knä tillber Erika varit fotot på omslaget, men det är bara en anmärkning i marginalen.


Fullständig låtlista: 1. Ett liv med dig 2. Vem kan älska dig som jag 3. Lova mig 4. Love is in your eyes 5. Jag vill sjunga ut min glädje 6. Vart vi än går 7. Sunny day 8. Jag kan minnas 9. Låt kärleken få födas 10. Don't slam the door 11. Låt oss kasta loss 12. Så nära 13. Ännu en dag

foto: www.drifters.se, www.ericas.nu

Inga kommentarer: