30 oktober 2007

Härligt gubbar!


Thorlifs nya skiva "Våra bästa år" (Warner/Mariann) släpptes i början av oktober och är en efterlängtad återkomst på skivmarknaden. Igår sålde skivan guld
Äntligen släppte så Thorleifs en ny skiva. Senast vi hörde från herrarna var på samlingsalbumet "Hit-collection" från 2002. Det innehöll om jag minns rätt 5 nyinspelade låtar med "Dina nära och kära som bästa spår". Det nya albumet är också en blandning av nytt och gammalt. Jag väljer att fokusera på de nya låtarna, 7 toppen-låtar som jag lyssnat flitigt till sen jag köpte skivan i början av månaden.
Thorlif Torstenssons röst är fortfarande vital och låter hungrigare och mer inlevelsefull än nånsin.

Om de nya melodierna i korthet:
"Varenda gång" - Introt för tankarna tillbaka till melodin "Till folkets park" från albumet från 1987 med samma namn och är en härligt fröjdig bugglåt. Extra plus för härligt schlagerstick med höjning och allt!
"Låt mig bli din egen ängel" - Oemotståndlig melodi om en flicka som ber att Gud ska beskydda henne i natten.
"Vi ses igen" - En solklar hit och det känns som man hört den så många gånger för, på ett positivt sätt...
"Skicka mig ett vykort" - När låten går igång tror man att det ska bli "Köp ringar, köp ringar", det är några toner som påminner om den melodin. Sen hör man att det är ännu en Thorlefs-goding. Kanske en låt posten kan ha glädje av också??
"Gång efter gång" - Tolle minns när han mötte den stora kärleken och den lever ännu. Ren glädje rakt igenom. Oemotståndlig!!
"Våra bästa år" - "-Vår bästa tid är nu och här" sjunger Tolle och det stämmer helt och fullt. I mitt tycke ändå den blekaste av de nya melodierna.
"Sakna och aldrig glömma" - Den allra bästa av de sju nya låtarna. Jag är väldigt svag för låtar med "prator" i. Här inleder Tolle med en oemotståndlig prat-vers som mynnar ut i en underbart vacker refräng om att det inte alltid blir som ville och trodde det skulle bli.

I väntan på nästa full-cd med grabbarna lyssnar jag på de nya låtarna och på den underskattade skivan "Ingen är som du..." från 2000, en, i mitt tycke, av de bästa skivor de gjort. Återkommer med en tio-i-topp lista över Thorleifs bästa ballader framöver...

Foto: www.thorleifs.se, Martina Wärenfeldt, Växjö

1 kommentar:

Anonym sa...

hej,,kul sida¨
jag e "mamma" till skicka mig ett vykort,,,www.nogg.se/songwriteraza
välommen,,kram